تبلیغات
|*___تیك تاك___*| - آیت الله یوسف صانعی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما هركه پا می نهد
قدم بر سر و چشم ما می نهد
«كامران شهیدی»

مدیر وبلاگ : كامران شهیدی
نظرسنجی
به نظر شما برترین فیلم بعد انقلاب کدام است؟









جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


____________________
____________________

.

_____________________
____________________
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
___________________ ابزاروبلاگ
___________________ ابزار وبلاگنویسان ___________________ p30java ___________________
|*___تیك تاك___*|
زنده بودن را به بیداری بگذرانیم که:سالها به (اج بار) خواهیم خفت...




برای خواندن مطالبی در مورد این مرجع گرانقدر شیعه به ادامهٔ مطلب بروید.





متولد سال ۱۳۱۶ در روستای نیک آباد اصفهان٬ جد او آیة الله حاج ملاّ یوسف و پدرش حجة الاسلام شیخ محمد‌علی صانعی است.
در سال ۱۳۲۵ به حوزهٔ علمیه اصفهان رفت و در سال ۱۳۳۰ در حالیکه دروس مقدمات را در اصفهان گذرانده بود وارد حوزهٔ علمیه قم شد. در سال ۱۳۳۴ در امتحانات سطوح عالی حوزه رتبهٔ اول را آورد و مورد حمایت و تحسین آیت الله العظمی بروجردی قرار گرفت. درس خارج را نزد امام خمینی گذراند.
آیت الله صانعی در سن ۲۲ سالگی به درجهٔ اجتهاد رسید. به غیر از امام خمینی اساتید او آیت الله العظمی بروجردی٬ محقق داماد و اراکی بودند.

یک سال بعد از انقلاب به درخواست امام خمینی به عضویت شورای نگهبان درآمد. بعد از سه سال او از سمتش کناره‌گیری کرد. سپس داستان کل کشور شد ٬ امام خمینی گفت : آقای صانعی را مثل یک فرزند بزرگ کرده‌ام.
و میگفت من از معلومات ایشان حظّ میبرم. او چند سال بعد یعنی سال ۱۳۶۴ از این سمت هم کناره‌گیری کرد. و ابراز تأسف امام خمینی.
او در اولین دوره خبرگان رهبری هم با بیش از ۲ میلیون رأی انتخاب شد٬ همچنین نماینده امام در بازسازی مناطق جنگی بود.



وی چه پیش از انقلاب چه بعدش بیشتر فعالیتهای سیاسی را به شکل فرهنگی و تبلیغاتی انجام میداده٬ مانند نامهٔ خلع ید شاه از حکومت. همواره خوی و خصلت کناره گیری از پستهای سیاسی که برخی از مهمترین آنها را هم تجربه کرد با ایشان بود. و شغل اصلی وی ارشادگری بوده است.

وی نظریات خاصی در فقه دارد٬ او را مرجع نوین تشیع میدانند.وی در امر تحقیق سخت گیر است ٬ امّا در فهم روایت و استنباط اصل را بر سهل گیری میگذارد. درست همان فرمودهٔ صاحب جواهر به شیخ انصاری :

« از احتیاطهای خود بکاه٬ زیرا دین اسلام٬ شریعت آسان است.»

همینک رسالهٔ وی به سختی در دسترس است. عمدتا باید از دفاتر ایشان تهیه کرد برخی از معروف ترین فتواهای وی این چنین است:

«ایشان درباره ولایت فقیه مى فرماید: بر مبناى ولایت فقیه، هر مجتهدى كه جامع شرایط باشد، منصوب براى ولایت است و نسبت به مردم، مشروعیت اجرا در مصالح عامّه ـ كه اسلام حكم خاصّى نداردـ ، منحصراً با مردم و نظـر اكثریت و توده آنان است و مشروعیّت، منوط به آرا و رضایت آنان به طور كلّى و یا از طریق اكثریت است و دستور اجراى آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم، با ولىّ فقیه است.»

«درباره بلوغ دختران، معظّم له، موثّقه عمّار ساباطى كه شرط سنّى را سیزده سال قمرى مى داند، ترجیح داده، مى فرماید: در صورت عدم احراز سایر علایم بلوغ كه نصوص و فتاوا متعرّض آنهاست، دختران در این سن (سیزده سالگى) به تكلیف مى رسند.»

«
درباره قضاوت زنان فرموده اند: ذكوریت در قضاوت، خصوصیّت ندارد و حجّت شرعى بر خصوصیّت هم نداریم و كسى كه ولایت بر قضا دارد، مى تواند آنان را براى قضا (مخصوصاً در امور مربوط به زنان و حقوق خانوادگى) منصوب نماید، و این به خاطر حجیّت اطلاق ادلّه قضا بر عمومیت و شمول است; و همچنان كه مردان از قِبل ائمّه معصوم(علیهم السلام) مجاز در تصدّى قضا هستند، زنان هم از قِبل آنها مجازند، مخصوصاً نسبت به شئون زنان و حقوق آنها.»

«
ایشان در باب تفاوت دیه زن و مرد مى فرماید: دیه زن و مرد، مساوى است و این حكم، مستفاد از اطلاق ادلّه دیه است، و دلیل معتبرى بر تقیید نداریم»

«
درباره موسیقى، نظر معظّم له چنین است كه حرمت موسیقى و غِنا، حرمت محتوایى است و هر صوت و غنا و موسیقى اى كه در آن، ترویج بى بند و بارى و بى عفّتى و به انحراف كشیدن انسانها نباشد و چهره اسلام را بد نشان ندهد، حرام نیست.»

«
معظّم له، قائل به عمومیّت قصاص است براى قتل هر انسانى كه خونش در حكومت اسلامى محترم است، بدون تفاوت از حیث مسلمان و كافر بودن قاتل و مقتول. قصاص، حیاتى است براى صاحبان خِرَد: «وَلَكُمْ فِى الْقِصاصِ حَیاةٌ یا اُولِى الاَْلْبابِ»< 2> و این نظریه، مستند است به اطلاقات و عمومات قصاص و برخى از اخبار مسئله كه حجّت است.»

«
ایشان در مورد ولایت و حاكمیت و مرجعیّت و بقیّه شئون فقیه، ذكوریّت را شرط نمى دانند و مناط را همان فقه و تقوا مى دانند. ایشان مدّعى است كه در حقوق اسلامى، همچنان كه تبعیض نژادى نیست و سفید و سیاه برابرند، تبعیض جنسیّتى و ملّیتى نیز وجود ندارد.»

از وی به مرجعی مردمی و دور از سیاست یاد کرده‌اند. همواره مورد اعتراض برخی بوده و این اعتراضات بعد از انتخابات سال پیش٬ بیشتر شد.
البته این دوری از سیاست همان نپذیرفتن جایگاههای سیاسی و بازیهای جناحی است٬ ایشان همواره شغل ارشادگری و تربیت مردم را که پیامبرگونه و البته سیاسی هم است دنبال میکرده و امیدواریم با طول عمر ایشان باز هم شاهد انجام این وظیفه از آیت الله یوسف صانعی باشیم.








عکسها از سایت آیت الله صانعی گرفته شده است.( به غیر از عکس حضور در جبهه )




نوع مطلب : مذهبی، معرفی شخصیت، 
برچسب ها :


پنجشنبه 1 اسفند 1392 :: نویسنده : كوروش عالی مقام